برکات حفظ قرآن

برکات حفظ قرآن

بركات حفظ قرآن


حفظ قرآن داراي آثار و بركاتي است كه درباره برخي از آنها نكاتي را مطرح مي‎نماييم:


1. حافظ قرآن از پاداش معنوي و اُخروي بسياري بهره‎مند مي‎گردد كه عبارتند از:


الف. هم نشيني با فرشتگان؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‎فرمايد: «حافظ قرآني كه به آن عمل كند، با فرشتگان پيغام‎بر و نيك رفتار هم نشين مي‎گردد.[2]»


ب. درشمار بزرگان امت جاي گرفتن؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «اَشراف و بزرگان امت من، قاريان و حافظان و شب زنده‎دارانند.[3]»


ج . ايمني از عذاب الهي؛ اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه مي‎فرمايد: «قرآن را تلاوت كنيد و آن را به خاطر بسپاريد، زيرا خداوند متعال دلي كه قرآن در آن باشد عذاب نمي‎كند.[4]»


حفظ قرآن مجيد و انس با آن، انسان را در مسير عمل به وحي و بهره جستن از معارف آن قرار مي‎دهد و در نتيجه او را از آتش دوزخ مصون مي‎دارد. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد: «اگر قرآن در پوستي باشد، آتش بدان نخواهد رسيد.[5]»


د. آبادي قلب؛ پيامبر گرامي اسلام مي‎فرمايد: «كسي كه در درونش چيزي (سوره يا آيه‎اي) از قرآن نباشد، مانند خانه ويران است.[6]»
چنان كه خانه ويران نزد مردم ارزش ندارد، دل تهي از آيات الهي نيز نزد خداوند بي‎ارزش است و لذا پيامبر فرموده است دلي كه از كلام وحي بي‎بهره باشد، مرده و چون خانه خراب و ويران است.
ه‍ . مشمول آمرزش الهي؛ رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «كسي كه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداي تعالي او را نمي‎آمرزد، ‌در شمار كساني است كه آيات الهي را به تمسخر گرفته‎اند.[7]»


و. پاداش مضاعف؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «هر كس در فراگيري قرآن بكوشد و به سبب كمي حافظه آن را به سختي حفظ كند دو پاداش دارد. (پاداشي براي حفظ قرآن و پاداشي براي تحمل سختي آن»[8].


ز. پذيرفته شدن شفاعت؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «هر كه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد كرد و شفاعتش را درباره ده تن از اعضاي خانواده‎اش كه آتش بر آنها واجب شده، مي‎پذيرد.[9]»


ح. بالاترين درجات بهشت؛ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «درجات بهشت به تعداد آيه‎هاي قرآن است چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وي مي‎گويند بخوان و بالا برو كه هر آيه‎اي را درجه‎اي است. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه‎اي نيست.[10]»


ط. دريافت پاداش انبياء؛ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اي سلمان،... همانا بعد از انبيا بهترين بندگان نزد خداوند، عالمانند و سپس قاريان و حافظان قرآن. آنان همانند انبيا از دنيا مي‎روند، همراه آنان از گورها برانگيخته مي‎شوند، در كنار آنان از صراط مي‎گذرند و پاداش همانند آنها (از خداوند) دريافت مي‎كنند.[11]»
2. الف: حفظ قرآن بركات دنيوي نيز دارد كه عبارتند از:


هدايت انسان
تلاوت و انس با قرآن از سفارش‎هاي مكرّر معصومان ـ عليهم السّلام ـ است و حفظ قرآن به انس با آيات الهي مي‎انجامد؛ زيرا حافظ قرآن بايد براي تثبيت محفوظات قرآني‎اش روزي چند بار به قرائت قرآن بپردازد. ائمه ـ عليهم السّلام ـ حافظان قرآن را به تكرار آيات الهي فراخوانده و مي فرمودند: «همان گونه كه شتر بسته شده در يك نقطه ـ چنانچه مورد ديدار پياپي صاحبش واقع نشود ـ جايگاهش را ترك مي‎كند، محفوظات حافظ قرآن نيز ـ اگر پيوسته مورد مراجعه و تكرار قرار نگيرند ـ از خاطر زدوده مي‎شوند» بنابراين، حافظ ناگزير است با قرآن انس ‎گيرد و اين هنگام زمينه هدايت و سعادتش فراهم مي‎آيد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «هيچ كس با قرآن هم نشين نمي‎شود مگر اينكه از كنار آن با افزايش يا كاهش بر مي‎خيزد: افزايش هدايت يا كاهش گمراهي.»[12]


ب: آرامش روحي
ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام مي‎گيرد. خداوند متعال مي‎فرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ[13] آگاه باش كه دل‎ها با ياد خدا آرام مي‎گيرد.» يكي از نام‎هاي قرآن، ذكر است تلاوت و حفظ قرآن نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون مي‎ماند.
ج: نجات از تنهايي
كتاب بهترين هم نشين تنهايي است و قرآن زيباترين، عميق‎ترين و با نفوذترين كتاب شمرده مي‎شود. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: اگر همه مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم.
ه‍ : فهم بهتر قرآن
مهم‎ترين اثر حفظ قرآن درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلط بر همه آيات، ارتباط آن‎ها را نيك در مي‎يابد و در پرتو آن دركي بهتر و درست‎تر از قرآن به دست مي‎آورد.
و: تقويت حافظه
يكي از امتيازات قرآن مجيد آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت حافظ مي‎شود. در روايات چنان مي‎خوانيم كه قرائت قرآن به افزايش حافظه مي‎انجامد.[14] از آنجا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، مي‎توان گفت حفظ قرآن مجيد حافظه را فزوني مي‎بخشد.[15]
اين بخشي از اثرات حفظ قرآن كريم بود كه به صورت اجمال بيان گرديد.

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، محمد احمدی مدیر کار گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران درباره تقویت حافظه اظهار داشت: در رساله ذهبیه امام رضا (ع) آمده کسی که می‌خواهد قدرت حافظه اش افزایش یابد، صبح ناشتا 21 عدد مویز بی دانه مصرف کند.

 

به گفته وی مواردی دیگر در رساله ذهبیه امام رضا (ع) درباره تقویت حافظه آمده کسی که می‌خواهد فراموشی خود را کاهش دهد و از قدرت حافظه خوبی برخوردار شود، باید هر روز سه قطعه زنجبیل پرورده در عسل (خوابانیده در عسل) و آغشته به خَردل را همراه غذای روزانه خود مصرف کند.

 

 در رساله ذهبیه امام رضا (ع) آمده کسی که می‌خواهد به عقلش افزوده شود، هر روز قبل از خروج از خانه، صبح ناشتا سه عدد هلیله سیاه را با شکر طبرزد (شکر سرخ) مصرف کند. راه‌های پاکسازی مغز بُخور با گیاهانی مانند پونه، آویشن، مرزنجوش و انفیه (در لغت هر دارویی را که به بینی کشند انفیه (بوییدنی) گویند؛

 

انفیه ماده‌ای است که برای باز شدن مجاری تنفسی استفاده می‌شود و طریقهٔ استعمال به این صورت است که مقداری کمی از آن را نزدیک یکی از سوراخ‌خای بینی برده و سوراخ دیگر بینی را با دست گرفته و ماده را به داخل بینی با دَم  وارد کرد) برای پاکسازی مغز و سر از مواد زائد مفید است.

 

بادام یک غذای دوایی است که دارای طبیعتی گرم و تر بوده و مصرف طولانی مدت آن به بدن آسیب وارد نمی‌کند و حافظ قوا و ارواح بدن است و از مهمترین خواص بادام، حافظ جوهر دِماغ (مغز) بودن آن است.

 

 وقتی قوا یا جِرم دماغ دچار کاستی می‌شود، به طور کامل قادر به انجام وظایفش نیست و توانایی مغز کاهش پیدا می‌کند و ضعف دماغ بروز پیدا می‌کند. سر دردی که ناشی از بخارات تولید شده در معده ناشی از هضم غذا یا استشمام بوها یا شنیدن صداها باشد، تکدّر حواس، ضعف در تفکر، ضعف در تخیل و ... را در بر دارد.

 

 هر شب هنگام خواب 7 عدد مغز بادام پوست گرفته و با هم وزنش نبات مصرف شود.اکثر ترکیبات حاوی مواد غذایی و دارویی گرم هستند و در افرادی که پایه مزاجی گرم یا سوء مزاج گرم در بعضی اندام‌ها دارند، می‌تواند مشکل ساز باشد. بنابراین باید تحت تجویز پزشک متخصص طب سنتی باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: قرآن حفظ حافظه برکات
[ پنج شنبه 2 مهر 1394 ] [ 20:18 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]